Sprowadzanie pojazdów z Niemiec jest bardzo popularne. Tylko w 2021 do kraju dotarło prawie 550 tysięcy aut zza zachodniej granicy! Nic dziwnego. Samochody stamtąd są dostępne w niskiej cenie, a ponadto są w dobrym stanie i mają mały przebieg. Jednak po przywiezieniu pojazdu do Polski nowych właścicieli czeka sporo formalności, w tym m.in. rejestracja auta. Dowiedz się więcej.
Dokumenty potrzebne do rejestracji auta z Niemiec — co trzeba przygotować?
Samochód sprowadzony z Niemiec należy zarejestrować w polskim wydziale komunikacji w ciągu 30 dni od przekroczenia granicy. Można to zrobić w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zameldowania lub zamieszkania (wtedy będzie potrzebne potwierdzenie, że tam mieszkasz, np. umowa wynajmu).
Aby móc otrzymać polskie tablice rejestracyjne, w wydziale komunikacji trzeba przedstawić:
- wniosek o rejestrację pojazdu — można go wypełnić osobiście w urzędzie lub zrobić to wcześniej w domu. Dokument jest dostępny np. na stronie wydziału komunikacji,
- dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, jeśli została wydana;
- umowę kupna-sprzedaży;
- zaświadczenie o tym, że auto przeszło badanie techniczne;
- dowód opłacenia akcyzy;
- zagraniczne tablice rejestracyjne, jeśli pojazd dotarł do kraju „na kołach”,
- potwierdzenie wyrejestrowania auta z Niemiec;
- dowód zakupu OC.
Nie zapomnij również o dowodzie osobistym, który jest niezbędny do weryfikacji Twojej tożsamości.
Umowa kupna-sprzedaży samochodu z Niemiec — co powinna zawierać?
Umowa kupna-sprzedaży samochodu z Niemiec powinna zawierać podstawowe informacje o sprzedającym i kupującym. Ponadto nie może w niej zabraknąć dokładnych danych pojazdu oraz informacji o cenie zakupu. To właśnie na jej podstawie będzie obliczany podatek!
Należy pamiętać, że umowa może być sporządzona w języku niemieckim. Jednak przed rejestracją pojazdu należy ją przetłumaczyć na język polski u tłumacza przysięgłego!
Wyrejestrowanie pojazdu w Niemczech — jak to zrobić?
Kupowanie samochodów w Niemczech przez Polaków jest bardzo powszechne, dlatego urzędy w tym kraju przygotowały prostą procedurę. Aby wyrejestrować pojazd z tamtego systemu, należy zgłosić się do Zulassungstelle, czyli niemieckiego urzędu komunikacji. Następnie, jeśli zamierzasz wracać autem „na kołach”, złóż wniosek o wydanie nowych tablic (tzw. krótkoterminowych).
Warto jednak pamiętać, że wyrejestrowaniem pojazdu często zajmują się dawni właściciele. To duże ułatwienie zwłaszcza dla osób, które nie mówią po niemiecku.
Podatek za zakup samochodu — ile wynosi?
Jeśli kupujesz auto, musisz uregulować podatek. Z samochody z Niemczech trzeba zapłacić tzw. akcyzę. Jej wysokość zależy od wartości pojazdu, jak i od pojemności silnika oraz rodzaju napędu. Tak więc np. za:
- samochód z motorem o pojemności do 2 000 m3, trzeba zapłacić 3,1% jego wartości,
- auto z silnikiem o pojemności większej niż 2 000 m3, należy uregulować podatek w wysokości 18,6% jego wartości;
- pełne lub miękkie hybrydy (HEV lub MHEV) z motorem o pojemności do 2 000 m3, trzeba zapłacić 1,55% ich wartości;
- pojazdy HEV lub MHEV z silnikiem o pojemności większej niż 2 000 m3, podatek wynosi 9,3% ich wartości.
Akcyzę należy zapłacić w ciągu 30 dni od daty złożenia deklaracji AKC-U/S w urzędzie skarbowym. Na złożenie tego dokumentu masz 14 dni od przekroczenia granicy.
Pamiętaj, aby po zapłaceniu podatku zabrać ze sobą potwierdzenie tego faktu. Jest niezbędne do rejestracji auta w wydziale komunikacji.
Przegląd techniczny auta z Niemiec — czy trzeba wykonać?
Wiele aut oferowanych na sprzedaż w Niemczech ma aktualny przegląd. Jednak zdarza się, że polscy urzędnicy nie akceptują dokumentów z zagranicy. Wtedy trzeba zgłosić się do stacji kontroli pojazdów i przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne. Dzięki temu nie tylko zyskasz pewność, że Twój samochód jest zdatny do jazdy, ale także ułatwisz pracę konsultantom w wydziale komunikacji.
Ubezpieczenie OC — jakie kupić na auto z Niemiec?
Każdy samochód, który porusza się po polskich drogach, musi mieć wykupioną polisę OC. Jednak co, jeśli kupujesz auto za granicą i zamierzasz nim wrócić do Polski? Wtedy kup tzw. krótkoterminowe ubezpieczenie OC, które jest ważne przez 30 dni — tyle, ile wynosi termin na rejestrację pojazdu w wydziale komunikacji.
Należy jednak pamiętać, że ta polisa nie przedłuża się automatycznie. Zatem, jeśli upłynie jej termin ważności należy niezwłocznie kupić klasyczne ubezpieczenie na 12 miesięcy.
Natomiast, jeśli kupujesz samochód, zamierzasz przywieźć go do Polski na lawecie i nie będziesz nim jeździć do czasu rejestracji, nie musisz się martwić o ubezpieczenie. Polisę należy kupić dopiero, gdy dopełnisz wszystkich formalności w wydziale komunikacji.
Ile wynosi kara za brak OC?
Jeśli nie kupisz ubezpieczenia OC na samochód sprowadzany do Polski lub zarejestrowany w kraju, możesz otrzymać karę od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Jej wysokość zależy od tego, jak długo trwała przerwa w ochronie. Tak więc za brak OC samochodu osobowego:
- do 3 dni trzeba zapłacić 1 400 zł, a od 1 lipca 2023 roku — 1 440 zł,
- od 4 do 14 dni czeka Cię grzywna w wysokości 3 490 zł, a od 1 lipca 2023 roku — 3 600 zł,
- powyżej 14 dni opłata wynosi 6 980 zł, a od 1 lipca 2023 roku — 7 200 zł.
Kara może zostać naliczona podczas kontroli drogowej. Jednak zdarza się, że UFG losowo sprawdza, czy wybrani kierowcy ubezpieczyli swoje samochody. Zatem możesz otrzymać grzywnę, nawet jeśli nikt Cię wcześniej nie kontrolował.
Cena rejestracji samochodu z Niemiec — ile wynosi?
Rejestracja samochodu jest płatna — niezależnie od tego, czy pochodzi on z Niemiec czy z Polski. Oto lista rzeczy, za które należy zapłacić:
- tablice rejestracyjne — klasyczne 80 zł lub indywidualne 1 000 zł,
- dowód rejestracyjny — 54 zł,
- pozwolenie czasowe — 13,50 zł,
- nalepka legalizacyjna — 12,50 zł,
- opłata ewidencyjna — 1,50 zł.
W rezultacie za rejestrację pojazdu z Niemiec trzeba zapłacić od 161,50 zł (z klasycznymi tablicami) do 1 081,50 zł (z indywidualnymi tablicami). Jeśli urzędnik zażąda wykonania dodatkowego badania technicznego, trzeba doliczyć jeszcze opłatę 98 zł.
Od września 2022 roku nie trzeba wyrabiać karty pojazdu ani nalepki kontrolnej na przednią szybę. Dzięki temu oszczędzasz aż 94,50 zł.
Kara za brak rejestracji auta z Niemiec — ile można otrzymać?
Zastanawiasz się, co się stanie, jeśli nie zarejestrujesz auta z Niemiec? Kara może się wahać od 200 do nawet 1 000 zł.
Jeśli dodatkowo nie zapłacisz podatku akcyzowego, możesz otrzymać grzywnę do 2 200 zł. Co więcej, jeśli nie uregulujesz tej opłaty, nie zarejestrujesz auta w wydziale komunikacji. A zatem narażasz się na podwójną karę.
FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania
- Ile kosztuje sprowadzenie auta z Niemiec?
Koszt sprowadzenia auta z Niemiec zależy od wielu czynników, m.in. długości trasy, którą będzie musiała przebyć laweta z Twoim samochodem. Im dalej, tym większa cena takiej usługi. Przyjmuje się, że średni koszt sprowadzenia pojazdu wynosi 1,40 zł za 1 km.
Aby nieco zaoszczędzić, można samodzielnie pojechać po auto za zachodnią granicę i wrócić nim „na kołach”. Jednak ta procedura będzie Cię „kosztować” kilka dni urlopu. Ponadto musisz pamiętać o tym, że samochód trzeba zatankować i kupić polisę OC. Zatem może okazać się, że samodzielne sprowadzanie pojazdu nie jest tak atrakcyjne cenowo jak wynajem lawety.
- Czy można uniknąć akcyzy po sprowadzeniu auta z Niemiec?
Nie chcesz płacić podatku po sprowadzeniu auta z Niemiec? Niestety, jest to obowiązkowe, jeśli chcesz legalnie poruszać się samochodem po drodze i zamierzasz zarejestrować pojazd w wydziale komunikacji.
Jednak pamiętaj, że nie musisz płacić akcyzy od razu po przyjeździe do kraju. W ciągu 14 dni masz obowiązek tylko złożyć deklarację AKC-U/S w urzędzie skarbowym. Następnie masz 30 dni na uregulowanie podatku. W sumie od przyjazdu do kraju masz 44 dni na zapłacenie akcyzy.
- Czy można zarejestrować samochód bez tablic?
Udało Ci się przywieźć auto bez tablic na lawecie do Polski i zastanawiasz się, jak możesz je zarejestrować? Nic trudnego! Wystarczy napisać stosowne oświadczenie o braku tablic rejestracyjnych. Nie trzeba tego robić samodzielnie. Na stronie wydziału komunikacji znajdziesz stosowny druk.
Jednak pamiętaj, że do rejestracji pojazdu trzeba przedstawić pozytywny wynik przeglądu technicznego. Z uwagi na brak tablic nie można autem po prostu pojechać do stacji kontroli pojazdów, aby wykonać badanie. Samochód należy przewieźć tam na lawecie. To może Cię narazić na dodatkowe koszty.