Pisk hamulców, tłuczone szkło i wgnieciona blacha. Po wypadku samochód czasami na pierwszy rzut oka wygląda jak wrak. Przede wszystkim jednak traci na wartości. To z kolei wiąże się z trudnością w jego sprzedaży. Potencjalny nabywca prawdopodobnie nie będzie skłonny zapłacić tyle, co za identyczny, ale bezwypadkowy samochód. Czym jest i jak obliczyć utratę wartości handlowej pojazdu? Sprawdź.
Utrata wartości samochodu po kolizji – co to jest?
Odszkodowanie z OC w wyniku strat poniesionych w razie kolizji lub wypadku gwarantuje, że ofiary zdarzenia będą mogły ponownie użytkować po naprawie swój pojazd (o ile to możliwe). Jednak przedmiotowy pojazd staje się samochodem powypadkowym, nawet jeśli został w pełni odrestaurowany, naprawiony itd. Oznacza to tym samym, że auto po wypadku lub kolizji straciło na wartości i w razie sprzedaży właściciel nie weźmie za niego tyle, ile wziąłby za bezwypadkowy samochód.
Zakres uszkodzeń i utraty wartości samochodu po kolizji zależy od różnych czynników. Niestety nie można ustalić ogólnej formy. Pierwszym ważnym czynnikiem jest sam pojazd. Chodzi o model, wiek, przebieg i stan. Im bardziej wartościowe auto, tym większa może być ubytek w rynkowej wartości pojazdu po naprawie.
Drugim ważnym czynnikiem jest powaga wypadku. W przypadku lekko zarysowanych zderzaków często wystarczy sprytna naprawa, aby samochód znów wyglądał świeżo i mocno nie stracił na wartości. Po gwałtownym uderzeniu, które może uruchomić poduszki powietrzne, sytuacja staje się znacznie poważniejsza. Oprócz całościowych prac blacharsko-lakierniczych grubsze naprawy obejmują również prace nad podzespołami technicznymi.
Czy można ubiegać się o odszkodowanie za utratę wartości pojazdu?
Większość osób, które stały się ofiarami kolizji lub wypadku, żądają od ubezpieczyciela pokrycia kosztów naprawy pojazdu w ramach zawartego ubezpieczenia OC. Nie wszyscy jednak wiedzą, że od ubezpieczyciela można oczekiwać zwrotu różnicy za utratę wartości pojazdu pomiędzy stanem sprzed wypadku i po naprawie. Warto podkreślić, że zazwyczaj, gdy się o to nie upomnisz, towarzystwo ubezpieczeniowe ze względów finansowych, samo Ci o tym nie przypomni.
Pod względem prawnym kwestię odszkodowania za utratę wartości rynkowej pojazdu regulują:
- wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) z 2014 roku zawarte w dokumencie dla ubezpieczycieli pt. „Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych”,
- uchwała Sądu Najwyższego z dnia 12 października 2001 r. (sygn. akt III CZP 57/01, OSNC 2002/5/57).
Zgodnie z prawem „odszkodowanie za uszkodzenie samochodu może obejmować oprócz kosztów jego naprawy także zapłatę sumy pieniężnej, odpowiadającej różnicy między wartością tego samochodu przed uszkodzeniem i po naprawie”. Tym samym poza pokryciem kosztów naprawy uszkodzeń z OC sprawcy lub wypłatą rekompensaty równowartości pojazdu przy szkodzie całkowitej, można jeszcze żądać odszkodowania za utratę wartości handlowej.
Utrata wartości handlowej pojazdu – warunki ubezpieczyciela
Oczywiście nie powinien dziwić fakt, że towarzystwa ubezpieczeniowe raczej unikają tematów związanych z zagadnieniem odszkodowania za utratę wartości pojazdu. Nic dziwnego również, że stawiają pewne warunki w chwili ubiegania się o jego wypłatę.
Oto lista szczegółów, które trzeba wziąć pod uwagę, jeśli jesteś osobą poszkodowaną i zamierzasz złożyć wniosek o takie finansowanie:
- Szkoda wystąpiła nie więcej niż 3 lata temu.
- Samochód znajduje się w dobrym stanie technicznym i wizualnym.
- Często pod uwagę brany jest rok produkcji pojazdu (nie może przekroczyć określonego przez ubezpieczyciela wieku).
- Pojazd został naprawiony po szkodzie.
- Zniszczeniu lub uszkodzeniu uległy części metalowe samochodu. W przypadku innych uszkodzeń np. podzespołów elektrycznych nie dojdzie do oszacowania utraty wartości handlowej.
Co ważne, nie licz na to, że ubezpieczyciel zdecyduje się wypłacić odszkodowanie za utratę wartości samochodu po kolizji, jeśli auto było w jej trakcie pojazdem powypadkowym. Nie chodzi tu o bardzo drobne uszkodzenia zewnętrzne lakieru, ponieważ nabywca używanego samochodu musi liczyć się z taką szkodą i ją zaakceptować. Mowa tu raczej o wszelkich szkodach wypadkowych lub kolizyjnych, które wykraczają np. poza drobne zarysowania parkingowe.
Utrata wartości handlowej pojazdu – jak obliczyć?
Do obliczania utraty wartości handlowej pojazdu służy następujący wzór:
Ruz = Wr Uo÷100% (1-m÷84)
Brzmi tajemniczo? Oto wyjaśnienie poszczególnych oznaczeń:
- Ruz – rynkowy ubytek wartości pojazdu określany na podstawie uszkodzeń nadwozia i ramy.
- Wr – wartość rynkowa pojazdu przed kolizją lub wypadkiem.
- Uo – procentowy maksymalny ubytek wartości w dwóch pierwszych tygodniach użytkowania, który wynika z ustalonego zakresu uszkodzeń.
- m – liczba miesięcy użytkowania pojazdu.
Do oszacowania wartości rynkowej przyda się pomoc profesjonalisty, czyli rzeczoznawcy samochodowego. To on ustali, ile warte jest auto po naprawie i pomoże w wyliczaniu pozostałych wartości.
Ostateczna kwota odszkodowania za utratę wartości rynkowej pojazdu zależy od:
- marki i roku produkcji samochodu,
- wartości rynkowej pojazdu przed kolizją lub wypadkiem,
- zakresu szkód oraz kosztów naprawy,
- historii eksploatacji pojazdu.
W rzeczywistości większość ubezpieczycieli odmawia przyjęcia wniosku o wypłatę odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu dla starszych niż:
- 6 lat – w przypadku samochodów osobowych i terenowych,
- 4 lata – w przypadku samochodów ciężarowych o masie całkowitej do 3,5 tony,
- 3 lata – w przypadku samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
- 3 lata – w przypadku motocykli,
Oczywiście są od tego wyjątki i rekompensata może zostać wypłacona także w przypadku starszych pojazdów. Muszą jednak znajdować się w bardzo dobrym stanie technicznym i mieć niewielki przebieg.