Skuter doskonale sprawdza się do jazdy po mieście. Jest lekki, zwinny i nie zużywa zbyt wiele paliwa. Ponadto mogą nim poruszać się nawet 14-latki! Jednak należy pamiętać, że jazda motorowerem to także obowiązki. Jednym z nich jest regularne sprawdzanie stanu pojazdu w stacjach kontroli. Dowiedz się, ile kosztuje przegląd skutera i co jest sprawdzane podczas badania technicznego tego jednośladu.
Przegląd skutera – gdzie wykonać i kto powinien to zrobić?
Od 2009 roku istnieje obowiązek wykonywania badań technicznych jednośladów z silnikiem spalinowym o pojemności mniejszej niż 50 cm3lub motorem elektrycznym o mocy maks. 4 kW. Od tego momentu właściciel musi regularnie wykonywać przeglądy motoroweru w stacji kontroli pojazdów. Pamiętaj, żeby wybrać instytucję, która jest upoważniona do badań jednośladów. Potwierdzeniem tego jest symbol “A” umieszczony np. na pieczątce SKP. Listę stacji, w których można przeprowadzić przegląd skutera, znajdziesz także w BIP swojego starostwa powiatowego czy miasta.
Warto pamiętać, że obowiązek przeprowadzenia badania technicznego jednośladu ma każdy właściciel pojazdu tego typu. Dotyczy to także osób poruszających się motorowerem, które mają w dowodzie rejestracyjnym pieczątkę z napisem “bezterminowo”.
Przegląd skutera – cena
Zastanawiasz się, ile kosztuje przegląd motoroweru, a ile skutera? Nie ma różnicy w cenie badania. Oba te pojazdy – pomimo różnych konstrukcji – są zaliczane do kategorii motorowerów. Zatem zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2009 roku opłaty za przegląd wynoszą tyle samo, czyli 50 zł. Ponadto trzeba uiścić 1 zł za wpis do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. W sumie należy zapłacić 51 zł.
Jeśli Twój skuter ma silnik spalinowy o pojemności większej niż 50 cm3 lub motor elektryczny o mocy większej niż 4 kW, jest zaliczany do motocykli. Wówczas koszty przeglądu rosną. Właściciele tego typu pojazdów muszą zapłacić za sprawdzenie stanu jednośladu 62 zł oraz 1 zł za wpis do CEPiK. W sumie opłata za badanie techniczne wynosi 63 zł.
Czy wiesz, że… Stacja kontroli pojazdów nie ma prawa narzucać własnych cen za przegląd? Opłata za sprawdzenie stanu motoroweru i innych środków transportu jest ściśle określona w przepisach prawa oraz nie może być zmieniana przez SKP.
Badanie techniczne jednośladu – co sprawdza diagnosta?
Przegląd motoroweru nie różni się zbyt wiele od badania motocykla. Na początku diagnosta sprawdza, czy numer rejestracyjny i numer VIN zgadzają się z dokumentami pojazdu oraz czy tablica została odpowiednio zamontowana. Następnie ocenia stan:
- układu hamulcowego i sterowania,
- silnika,
- ogumienia,
- łańcucha napędowego i pasa zębatego,
- amortyzatorów,
- świateł, a także ich ustawienie,
- lusterek.
Ponadto diagnosta bada poziom hałasu i czystość spalin.
Warto pamiętać, że w trakcie przeglądu sprawdzane są wszystkie podzespoły, które mają wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dzięki temu można mieć pewność, że skuter, który przeszedł badanie, jest zdatny do jazdy i nie zagraża pozostałym uczestnikom ruchu drogowego.
Przegląd techniczny motoroweru trwa ok. 20-30 minut. Czas badania może ulec wydłużeniu, jeśli ekspert ze stacji kontroli pojazdów znajdzie jakieś usterki. Jeśli diagnosta uzna, że skuter nie nadaje się do poruszania się po drogach, masz 14 dni na naprawienie usterek i ponowne zgłoszenie się na badanie. Warto wówczas wybrać tę samą SKP. Dzięki temu zapłacisz tylko za przegląd uszkodzonych podzespołów, a nie za ponowne sprawdzenie całego skutera.
Przegląd skutera – jak często?
Kupiłeś nowy motorower i zarejestrowałeś go w wydziale komunikacji? Po zakupie ubezpieczenia OC możesz od razu ruszyć na drogę. Warto pamiętać, że właściciele pojazdów, które opuściły fabrykę, nie muszą wykonywać badania technicznego przez 3 lata od uzyskania dowodu rejestracyjnego. Każdy kolejny przegląd powinien odbywać się co 2 lata.
Sprowadzasz skuter z zagranicy? Pamiętaj, że musisz wykonać pierwsze badanie techniczne w Polsce, tzw. przegląd zerowy. Jest on niezbędny do tego, żeby móc zarejestrować pojazd w wydziale komunikacji i móc legalnie poruszać się po drodze.
Brak ważnego badania technicznego – co grozi?
Zapomniałeś o przeprowadzeniu przeglądu motoroweru? Nie zwlekaj! Kara może być bardzo dotkliwa. Jeśli policja zatrzyma Cię podczas prowadzenia skutera bez ważnego badania, funkcjonariusz może:
- zatrzymać dowód rejestracyjny na czas wykonania przeglądu (masz na to 7 dni) i dostarczenia potwierdzenia ze stacji kontroli pojazdów na komisariat – termin przedstawienia dokumentów wynosi 30 dni;
- udzielić Ci mandatu w wysokości 500 zł;
- wezwać lawetę i odprowadzić pojazd na parking, jeśli według policjanta motorower nie nadaje się do bezpiecznego poruszania się po drodze. Ty będziesz zobowiązany do pokrycia kosztów usługi transportu i postoju.
Po zatrzymaniu przez policję otrzymasz stosowne pokwitowanie o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego. Dokument ten upoważnia Cię do poruszania się nim wyłącznie w drodze na wizytę do stacji kontroli pojazdów. Jeśli stan motoroweru nie pozwala na bezpieczną jazdę po drodze, należy wezwać pomoc drogową i przetransportować skuter do warsztatu, a po naprawie – do SKP.
Brak przeglądu skutera a OC i AC – jaki wpływa?
Warto pamiętać także, że brak ważnego przeglądu to kłopoty ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego. Jeśli pojazd nie przejdzie badania przed terminem ważności poprzedniego, a Ty spowodujesz wypadek, firma nadal wypłaci odszkodowanie osobom poszkodowanym. Jednak istnieje duże prawdopodobieństwo, że zwróci się do Ciebie o zwrot należności. Warto pamiętać, że kwota może opiewać nawet na kilkaset tysięcy złotych – w zależności od skali obrażeń.
Ponadto, jeśli Twój skuter zostanie uszkodzony, np. przez wandali, a Ty nie będziesz mieć ważnego przeglądu, towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić wypłaty rekompensaty z assistance czy AC. W rezultacie koszty naprawy będziesz musiał ponieść z własnej kieszeni. Ponadto na ten czas pozostaniesz bez środka transportu. To może być dużym utrudnieniem, jeśli np. to był jedyny pojazd, którym poruszałeś się do pracy. Przegląd motoroweru kosztuje kilkadziesiąt złotych, a zatem nie jest to duży wydatek. Warto za to zapłacić, aby mieć pewność, że poruszanie się skuterem po drodze nie stanowi zagrożenia dla Ciebie i innych.