W Polsce (ale też w całej Europie) trwa bum na samochody z długoletnim stażem. Nie chodzi tu o auta leciwe, których wartość jest zwykle bardzo niska, a ich przeznaczeniem jest wyłącznie złom. Mamy na myśli najczęściej 30 i 40 letnie pojazdy zabytkowe, o historycznej wartości. Czy tego typu pojazdy muszą mieć OC?
To ciekawie zadane pytanie, bo nawet mało doświadczony kierowca wie, że każdy zarejestrowany w Polsce pojazd musi mieć ważne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Jest tu jednak haczyk – zdarzają się pewne wyjątki. O tym szerzej w poniższym tekście!
Pojazd historyczny – OC: jak wygląda ta kwestia?
Zacznijmy od tego, że nie każdy stary samochód uznawany jest za pojazd historyczny. OC dla takich aut nie jest związane np. z 30-letnim autem, którego stan techniczny – ujmijmy to delikatnie – jest marny. Pojazdy historyczne czy zabytkowe to auta, których stan nie powinien budzić żadnych wątpliwości, a wartość kolekcjonerska powinna być coraz wyższa.
W praktyce auta zabytkowe w Polsce oznaczane są charakterystycznymi żółtymi tablicami z grafiką starego pojazdu na boku. Aby zdobyć taką tablicę trzeba mieć opinię rzeczoznawcy o tym, że posiadane auto jest charakterystyczne, stare, a jego wartość będzie stale rosła (ze względu na fakt, że pojazdów tego typu jest coraz mniej).
Jak się mają takie tablice do OC? Ubezpieczyciele muszą uwzględnić stan pojazdu przy obliczaniu składki. Nie mogą np. naliczać zwyżek za wiek samochodu. Niektórzy ubezpieczyciele posiadają specjalne zniżki dla posiadaczy zabytkowych pojazdów. Przed podpisanie umowy OC dla takiego auta najlepiej zasięgnij porady specjalisty.
Czy jednak zawsze OC jest konieczne?
Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej dla pojazdów zabytkowych nie zawsze jest konieczne. Kierowca może bowiem płacić składkę wyłącznie wtedy, gdy pojazd jest w ruchu. W czasie, gdy np. garażujesz auto lub stoi ono na wystawie, traktowane jest po prostu jako zabytek, a więc nie trzeba mieć na niego ważnej polisy OC.
Kierowca może zawiesić ubezpieczenie w każdym momencie. Istnieją też opcje płacenia składki np. na miesiące. Dlaczego tak jest? Zdarza się, że zabytkowe auta w ogóle nie poruszają się po drogach publicznych. Są np. eksponatami w muzeum prywatnym. Nie ma sensu płacić OC dla pojazdu, który ruszy się w trasę raz w roku. To przywilej, z którego mogą korzystać wyłącznie posiadacze żółtych tablic. Nawet jeżeli masz 40-letni pojazd, który nosi znamiona auta historycznego, to bez takiego koloru blach nie możesz zawiesić ubezpieczenia! Zwróć uwagę również na to, że bez OC masz bezwzględny zakaz jazdy. Złamanie go oznacza ogromne kary!
Jak wygląda kwestia składki?
Pamiętaj, że ubezpieczyciele nie mogą naliczyć Ci zwyżek za posiadanie miesięcznej polisy. Oznacza to, że żółte tablice niosą ze sobą praktycznie same korzyści. Jeżeli posiadasz zabytkowe auto, nie zwlekaj. Udaj się do wydziału komunikacji w Twojej gminie i rozpocznij procedurę, która pozwoli Ci sporo zaoszczędzić! Z ogromną korzyścią dla Ciebie i Twojego portfela!