Sprowadzanie samochodów zza oceanu cieszy się w Polsce niesłabnącą popularnością. To świetna okazja dla wielu osób na nabycie auta, które jest niedostępne na rynku europejskim. W Stanach Zjednoczonych można znaleźć prawdziwe perełki motoryzacyjne. Trzeba jednak liczyć się z tym, że procedura ich zakupu i rejestracji jest bardziej skomplikowana niż w przypadku pojazdów kupowanych w Polsce. Sprawdź, jak przebiega.
Import aut z USA – dlaczego tak popularny?
Amerykański rynek motoryzacyjny jest niezwykle bogaty i zróżnicowany. To sprawia, że przyciąga uwagę kierowców z całego świata. Auta z USA wyróżnia go bowiem unikalność. Wiele pojazdów poruszających się po tamtejszych drogach zostało wyprodukowanych wyłącznie na amerykański rynek i jedynie tam można je kupić. Sprowadzenie takiego samochodu do Europy to zatem prawdziwa gratka dla miłośników motoryzacji.
Często takie auta to również przedstawiciele znanych europejskich marek, jednak ich modele i wersje są produkowane specjalnie na potrzeby amerykańskiego rynku. Przykładem może być Ford Fusion, który na naszym kontynencie jest znany pod nazwą Mondeo.
Co ciekawe, import samochodów z USA zaczął się już na początku lat dziewięćdziesiątych. Wtedy sprowadzało się głównie amerykańskie klasyki, takie jak Mercury, Ford Crown Victoria czy Dodge Charger. Ten proces szybko rozszerzył się także o pojazdy „dla zwykłego Kowalskiego”. Polacy zorientowali się bowiem, że ceny aut na rynku USA są dużo niższe niż w Polsce czy Europie, nawet uwzględniając dodatkowe koszty związane z transportem pojazdu do kraju.
Obecnie sprowadzanie samochodów z Ameryki jest standardem i decyduje się na nie wiele osób. Często korzystają z pomocy pośredników, którzy specjalizują się w takich usługach. Aby cieszyć się nowym amerykańskim autem, warto pamiętać o formalnościach, które wiążą się z jego zakupem, rejestracją i ubezpieczeniem. Sprawdź, o czym nie można zapomnieć.
Opłaty związane z importem auta z USA
Sprowadzenie auta z USA jest połączone z opłatami urzędowymi, które muszą ponieść nowi właściciel takich pojazdów. Co istotne, mogą mieć oni pewien wpływ na to, jak wysokie będą koszty importu samochodu zza oceanu. Jest to związane z tym, że stawka VAT za zakup pojazdu jest naliczana w kraju Unii Europejskiej, w którym przejdzie on odprawę celną.
O ile sama kwota cła jest taka sama w każdym kraju (i wynosi 10%), o tyle wysokość VAT różni się w zależności od państwa. W praktyce polega to więc na tym, że możesz wybrać, gdzie Twój samochód przejdzie odprawę, aby obniżyć koszty sprowadzenia samochodu, płacąc najniższy możliwy VAT.
Stawki tego podatku prezentują się następująco:
- 23% w Polsce,
- 21% w Belgii i Holandii,
- 19% w Niemczech.
Jak widać, jeśli Twoje auto zostanie odprawione w Niemczech, zapłacisz jedynie 19% VAT-u. Jeśli przejdziesz tę procedurę w Polsce, VAT wyniesie już 23%. Możesz więc mieć wpływ na to, ile będzie Cię kosztować sprowadzenie samochodu.
Kolejną opłatą związaną ze importem samochodu z USA jest akcyza. Obecnie jej stawka wynosi:
- 3,1% wartości auta dla samochodów z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
- 18,6% wartości auta dla samochodów z silnikiem powyżej 2000 cm3.
Jest ona niższa dla aut hybrydowych i wynosi odpowiednio:
- 9,3% wartości pojazdu dla klasycznych hybryd oraz miękkich hybryd, które są wyposażone w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale mniejszy niż 3500 cm3,
- 9,3% wartości pojazdu dla hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu), które są wyposażone w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale mniejszy niż 3500 cm3,
- 1,55% wartości pojazdu dla klasycznych hybryd miękkich hybryd, które są wyposażone w silnik spalinowy do 2000 cm3.
Z kolei auta w pełni elektryczne są całkowicie zwolnione z akcyzy, więc ich sprowadzenie jest najbardziej opłacalne.
Powyższe opłaty są związane tylko z procedurą przywiezienia samochodu do Polski. Przygotuj się jednak na dodatkowe koszty dotyczące rejestracji auta, badań technicznych, tłumaczenia dokumentów i zakupienia polisy OC.
Badania techniczne pojazdu z USA
Badanie techniczne jest obowiązkowe dla każdego pojazdu, który ma zostać zarejestrowany w Polsce. Często przed udaniem się do stacji diagnostycznej konieczne jest przeprowadzenie w nim pewnych modyfikacji. Wynika to z tego, że auta z USA nieco różnią się od europejskich i aby spełniły polskie normy, muszą zostać odpowiednio przystosowane do lokalnych warunków.
Do najczęstszych różnic pomiędzy samochodami z USA i Europy można zaliczyć:
- licznik – w Polsce musi pokazywać prędkość w kilometrach na godzinę (km/h), a samochody z USA mają liczniki w jednostce mile na godzinę (mp/h). Jeśli prędkościomierz ma obie skale, to nie trzeba dokonywać żadnych przeróbek;
- układ wydechowy – Europa ma znacznie bardziej restrykcyjne normy emisji spalin w porównaniu do USA. Może się więc okazać, że konieczna jest modyfikacja układu wydechowego, by spełnić wytyczne;
- światła mijania – w USA samochody mają symetryczne reflektory, w Europie natomiast lampy muszą mocniej oświetlać pobocze drogi, czyli prawą stronę;
- światło przeciwmgielne – auta z USA nie muszą ich mieć, a w Polsce jest to obowiązek;
- tylne kierunkowskazy – duża część aut z USA jest wyposażona w czerwone sygnalizatory, z kolei zgodnie z polskimi przepisami muszą być one pomarańczowe;
- światła pozycyjne – auta z USA zwykle mają żółte lampy, a w Polsce muszą być one białe.
Wykonanie przeróbek może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Są one jednak konieczne, ponieważ bez nich auto nie przejdzie badań technicznych i nie będzie mogło zostać zarejestrowane.
Rejestracja samochodu z USA w urzędzie
Przedostatnim, ale jednym z najważniejszych kroków, który dzieli Cię od ruszenia w drogę nowym samochodem z USA, jest wizyta w urzędzie, czyli Twoim lokalnym wydziale komunikacji. Zanim to zrobisz, przygotuj potrzebne dokumenty, czyli:
- dowód osobisty,
- umowę kupna-sprzedaży auta lub fakturę,
- potwierdzenie zapłaty akcyzy,
- dowód rejestracyjny (tzw. title)
- dokumenty potwierdzające uiszczenie opłat celnych,
- świadectwo przejścia badania technicznego z wynikiem pozytywnym.
Składa się je tak samo, jak w przypadku polskich samochodów. Należy wypełnić wniosek o rejestrację i złożyć go okienku wraz z kompletem dokumentów. Urzędnik wydaje dowód rejestracyjny tymczasowy (tzw. miękki), a po miesiącu możesz zgłosić się po dokument stały (tzw. twardy). To już prawie koniec formalności, jakie musisz przeprowadzić.
Ostatnią, ale niezwykle ważną, jest wykupienie OC dla auta z USA. Zwykle robi się to jeszcze przed wizytą w wydziale komunikacji, choć można przedstawić potwierdzenie zawarcia umowy z ubezpieczycielem także podczas odbioru twardego dowodu.
Pamiętaj, że niezależnie od przyjętej kolejności, nie możesz poruszać się po drogach samochodem nieobjętym polisą OC.
Opłaty za rejestrację auta z USA
Opłaty urzędowe związane z wydaniem dowodu rejestracyjnego i kompletu tablic nie różnią się w przypadku samochodów amerykańskich od tych dotyczących aut kupionych w Polsce. Należy przygotować się na następujące koszty:
- 54 zł za wydanie dowodu rejestracyjnego,
- 31 zł za komplet znaków legalizacyjnych,
- 13,50 zł za pozwolenie czasowe,
- 80 zł za tablice rejestracyjne lub 1000 zł, jeśli chcemy mieć indywidualną rejestrację,
- 75 zł za kartę pojazdu,
- 2,50 zł opłaty ewidencyjnej.
Wysokość wszystkich opłat wyniesie więc 256 zł lub 1176 zł, jeśli zdecydujesz się na indywidualne numery rejestracyjne.
Ubezpieczenie auta z USA
Tutaj procedura wygląda identycznie, jak w przypadku wszystkich innych aut. Twoim obowiązkiem jest wykupienie polisy OC. Trzeba to zrobić najpóźniej w dniu rejestracji auta, chyba że wcześniej było ono objęte polisą tymczasową.
Zasada jest taka, że żaden zarejestrowany samochód nie może nie mieć ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Jest tak nawet, jeśli stoi w garażu, jest niesprawny lub nieużywany. Brak polisy OC naraża Cię na bardzo surowe kary, a dodatkowo w razie stłuczki powoduje poważne konsekwencje prawne i finansowe.
Pominięcie wykupienia polisy jest po prostu nieopłacalne, więc zdecydowanie nie warto ponosić takiego ryzyka. Najlepiej skorzystać z kalkulatora ubezpieczeń, aby znaleźć najtańsze OC dla Twojego samochodu. Pamiętaj, że jego zakres jest identyczny w każdym towarzystwie, dlatego znaczenie ma wyłącznie cena.
FAQ
- Z jakimi opłatami wiąże się sprowadzanie auta z USA?
Jest to przede wszystkim koszt transportu, akcyzy, VAT-u i cła. Dodatkowo trzeba uiścić opłaty urzędowe związane z wyrobieniem dokumentów samochodu i tablic rejestracyjnych. Zapłacisz również za badanie techniczne i ewentualne przeróbki auta oraz tłumaczenie dokumentów. Konieczne jest także wykupienie polisy OC.
- Jak można obniżyć te opłaty?
Polecanym rozwiązaniem jest sprowadzenie auta do kraju, w którym VAT jest najniższy. W przypadku polskich kierowców są to Niemcy, ponieważ tam wysokość tego podatku wynosi 19% (a w Polsce 23%). Jeśli samochód przejdzie tam procedurę celną, możesz nieco obniżyć koszt jego importu.
- Gdzie kupić OC dla auta z USA?
Obowiązują tu takie same zasady, jak w przypadku polskich aut. Możesz więc kupić polisę u agenta, na stronie www lub w siedzibie ubezpieczyciela oraz za pośrednictwem kalkulatora online. Ostatnia opcja jest zdecydowanie najbardziej opłacalna.