SPRAWDŹ I WYBIERZ DLA
SIEBIE NAJLEPSZE OC
  • sprawdź szybki kalkulator OC
  • porównaj składki wszystkich ubezpieczycieli w kilka minut
  • wybierz ubezpieczenie i kup online
Kalkulator OC

Ubezpieczenie i rejestracja zabytkowego motocykla

Każdy motocykl, także ten zabytkowy, musi być zarejestrowany. Niezbędne jest również wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC. Taki pojazd ma wartość nie tylko materialną, ale i sentymentalną. Bez względu jednak na to, jak często będziesz nim jeździć, musisz pamiętać o dopełnieniu wszelkich formalności. Przekonaj się, czy w przypadku motocykla zabytkowego konieczny jest zakup polisy na cały rok.

Nie każdy starszy motocykl jest uznawany za zabytkowy. Sam jego wiek nie daje mu bowiem uprzywilejowanego statusu. Taki pojazd musi spełniać kilka wymogów, aby mógł być uznany za zabytkowy. Sprawdź, czy Twój motocykl kwalifikuje się do tego grupy oraz na co możesz w związku z tym liczyć.

Różnice między motocyklem historycznym a zabytkowym

Motocykl historyczny to taki, który ma co najmniej 40 lat lub 25 lat w przypadku, gdy jest to unikatowy egzemplarz. Natomiast pojazd zabytkowy musi być wpisany do rejestru zabytków, wojewódzkiej ewidencji zabytków lub do inwentarza muzealiów. Oznacza to więc, że każdy motocykl zabytkowy jest pojazdem historycznym. Zasada ta jednak nie działa na odwrót. Nie każdy motocykl historyczny może być bowiem uznany za zabytkowy. Musi on spełniać kilka wymogów. Aby możliwa była rejestracja motoru na zabytek, musi on:

  • być wpisany do odpowiedniego rejestru,
  • mieć co najmniej 25 lat i nie być produkowany od 15 lat,
  • musi być zachowane w nim co najmniej 75% oryginalnych części.

W niektórych przypadkach zabytkiem może zostać uznany również motocykl, który ma mniej niż 25 lat. Musi on jednak:

  • mieć unikalną konstrukcję,
  • być produkowany w niewielkim nakładzie,
  • mieć inną wyróżniającą go cechę.

Rejestracja motocykla na zabytek – jak to zrobić?

Charakterystycznym oznaczeniem motocykli zabytkowych są żółte tablice rejestracyjne. Sama rejestracja motocykla na zabytek nie różni się właściwie niczym od rejestracji tradycyjnego pojazdu. Aby to zrobić, niezbędne jest udanie się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania. Należy mieć przy sobie odpowiednie dokumenty:

  • dowód tożsamości,
  • dowód własności motocykla,
  • decyzja o wpisie pojazdu do rejestru zabytków lub centralnej ewidencji dóbr kultury,
  • zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów o wykonanym badaniu technicznym.

Niezbędne jest także wniesienie opłaty rejestracyjnej. Po zarejestrowaniu zabytkowego motocykla właściciel otrzymuje żółte tablice.

Jak zgłosić motocykl jako zabytek?

Sama rejestracja motocykla na zabytek w wydziale komunikacji nie jest kłopotliwa. Przebiega tak samo, jak standardowa procedura. Nieco bardziej wymagające jest zgłoszenie pojazdu, aby mógł on zostać uznany za zabytek. Pierwszym krokiem jest zdobycie opinii wystawionej przez uprawnionego do tego rzeczoznawcy. Musi on wydać tzw. białą kartę. Jest to karta ewidencyjna ruchomego pojazdu zabytku techniki. Wydanie opinii oraz dokumentu jest dość kosztowne, gdyż cena takiej usługi oscyluje w granicach 500-1000 zł.

Kolejnym krokiem jest udanie się z białą kartą, wnioskiem oraz dokumentacją fotograficzną do wojewódzkiego konserwatora zabytków. Na podstawie otrzymanych dokumentów wydaje on opinię. Niezbędna jest również wizyta w stacji kontroli pojazdów. W miejscu tym wykonane zostanie badanie techniczne. Trzeba pamiętać, że sama opinia rzeczoznawcy nie jest jednoznaczna z tym, że zostanie on wpisany do rejestru zabytków. Jest to decyzja leżąca po stronie konserwatora.

Jak wybrać ubezpieczenie starego motocykla?

W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC zgodnie z przepisami musi je posiadać pojazd historyczny, który będzie poruszał się po drogach. Oznacza to, że ubezpieczenie starego motocykla nie jest konieczne, jeśli będzie on stał w garażu czy innym miejscu. Jeśli nie będzie on poruszał się po drogach, to obowiązek zakupu polisy OC go nie dotyczy.

Jeśli jednak właściciel zdecyduje się na podróżowanie nim, nawet na bardzo krótkich odcinkach, to musi wykupić ubezpieczenie OC. Dzięki temu, że motocykl zabytkowy uważany jest za uprzywilejowany, to można kupić krótkoterminową polisę OC. Wiele towarzystw oferuje ubezpieczenie na okres co najmniej 30 dni. Dzięki temu właściciel takiego jednośladu może kupić polisę krótkoterminową i jeździć swoim motocyklem po drogach. Po upływie terminu ważności ubezpieczenie to automatycznie wygasa.

Ile kosztuje ubezpieczenie zabytkowego motocykla?

Składka ubezpieczenia krótkoterminowego jest niższa niż polisy kupowanej na cały rok. Jej wysokość zależy od wielu czynników, które brane są pod uwagę. Na zdecydowanie najniższą składkę liczyć mogą doświadczeni kierowcy, którzy mają zgromadzone zniżki za bezszkodową jazdę. Niektóre towarzystwa oferują także zniżki dla członków Polskiego Związku Motorowego. Warto więc sprawdzić kilka ofert i porównać ich warunki, aby wybrać najkorzystniejszą z nich.

Dlaczego warto zarejestrować motocykl jako zabytek?

Rejestracja motocykla na zabytek niesie ze sobą wiele korzyści. Mimo tego, że proces wnioskowania o wpis do rejestru zabytków może na pierwszy rzut oka wydawać się dość czasochłonny i kłopotliwy, to jest to rozwiązanie, na które zdecydowanie warto się zdecydować. Przede wszystkim zabytkowy motocykl to ogromny prestiż dla jego właściciela. Taki pojazd ma ogromną wartość sentymentalną, a także materialną. Może stanowić świetną inwestycję na przyszłość.

Kierujący pojazdami zabytkowymi bardzo często traktowani są przyjaźnie przez innych uczestników ruchu drogowego. Takie motocykle nie muszą także przechodzić okresowych badań technicznych, co jest ogromnym ułatwieniem dla ich właścicieli. Mogą oni także liczyć na preferencyjne warunki ubezpieczenia OC. W przypadku motocykli zabytkowych nie ma bowiem obowiązku zachowania ciągłości takiej polisy. Wpis do rejestru zabytków potwierdzony otrzymaniem żółtych tablic wiąże się jednak także z pewnymi ograniczeniami. Właściciel takiego jednośladu nie może wprowadzać dowolnych zmian konstrukcyjnych. Każda taka modyfikacja musi być wcześniej zgłoszona do konserwatora zabytków. Jego zgoda jest niezbędna także w przypadku sprzedaży motocykla za granicę.

Dodaj komentarz